ארגון חלל הכיתה באופן יעיל ללמידה: כוחו של המרחב

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הראו שלסביבה הפיזית של כיתה יש השפעה משמעותית על יכולת הקשב ואיכות הלמידה של התלמידים. אחת הדרכים לשפר את הסביבה הפיזית של הכיתה ולחזק את יכולות הלימוד של התלמידים היא על ידי סידור יצירתי לכיתה. סידור מחדש של הכיתה יכול לעזור ליצור סביבת למידה מרתקת ומגרה יותר, תוך הפחתת הסחות דעת.

חללים קטנים ומוגדרים

אחת הדרכים היעילות ביותר לארגן מחדש את הכיתה היא ליצור חללים קטנים ומוגדרים בתוך השטח הפתוח. ניתן להשיג זאת באמצעות שימוש ברהיטים, כגון מחיצות או מסכים, היוצרים למעשה קירות פנימיים הגורמים ליצירת אזורים פרטיים בתוך חלל הכיתה לעבודה קבוצתית או ללימוד אישי. מרחבים קטנים ומוגדרים אלה קלים להקמה ופירוק, והם יכולים לעזור לתלמידים להרגיש יותר שליטה בסביבת הלמידה שלהם ולהפחית את הסחות הדעת מתלמידים אחרים במהלך ביצוע מטלות, שיעורים פרונטליים, או כל פעילות אחרת המתבצעת בחלל הכיתה.

שילוב סידורי ישיבה שונים

דרך נוספת לארגן מחדש את הכיתה לשיפור הלמידה היא על ידי שילוב סידורי ישיבה שונים. כשאנחנו חושבים על כיתה, הדבר הראשון שעולה לנו בראש (ולא בכדי) הוא שורות של שולחנות כפולים מברזל עם לוח דיקט. לא עוד! עם הריהוט הפדגוגי של ספייסבוק ניתן ליצור שילובים של שולחנות וכיסאות מסורתיים, כמו גם פינות ישיבה רגועות יותר, כגון פופים או כריות רצפה לפי דרישות בית הספר. מגוון זה של אפשרויות ישיבה יכול לעזור לתלמידים למצוא מקום נוח ללמוד ולהפחית את השעמום, מה שיכול להוות הסחת דעת משמעותית בכיתה.

ישנן עוד דרכים יצירתיות לעיצוב הכיתה שהולכות מעבר לריהוט כיתה מודולרי

שילוב צמחים וצורות אחרות של טבע בכיתה גם הם עוזרים לשפר את יכולות הקשב של התלמידים ולהקל על הלמידה בכיתה. מחקרים רבים כבר הראו והוכיחו שחשיפה לטבע מפחיתה מתח ומשפרת את יכולת הריכוז , מה שמקל על התלמידים לקלוט ולשמר מידע חדש. כל זאת ועוד לפני שדיברנו על היתרונות הבריאותיים הנובעים ממקור חמצן נקי וזמין. הוספת צמחים לכיתה יכולה להיות פשוטה כמו לשים כמה עשבי תיבול בעציץ על אדן החלון, או ליצור  קיר ירוק בכיתה.

לבסוף, סידור מחדש של הכיתה כדי לשלב אפשרויות תאורה שונות יכול גם לעזור לשפר את טווח הקשב ולהקל על הלמידה. לדוגמה, שימוש במקורות אור טבעיים, כגון חלונות, יכול לעזור ליצור סביבה רגועה ומרגיעה יותר, ותאורה נכונה במיקום אסטרטגי בחלל תקל על עיני התלמידים.

לסיכום

אז במאמר הזה הראינו באופן חד משמעי איך סידור מחדש של המרחב הפתוח של הכיתה יכול לעזור לשפר את טווח הקשב ולשפר את הלמידה. כמחנכים, באחריותנו לספק לתלמידינו את סביבת הלמידה הטובה ביותר, והדבר כולל לספק לתלמידים מרחב פיזי המותאם ללמידה במאה ה-21. על ידי התחשבות במאפיינים הפיזיים של הכיתות, נוכל לתת לתלמידים שלנו את הכלים הדרושים להם כדי להצליח בבית הספר ומחוצה לו.

אהבתם את המאמר ?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest