להיות הראשון זה לא מספיק! ככה מגינים על פטנטים בישראל

הכלל בחיים הוא שאנחנו צריכים להיות ראשונים. זה מה שההורים מלמדים אותנו, זה מה שאנחנו לומדים בבית ספר, זה המסר שאנחנו מקבלים בתחרויות ספורט או בתחרויות אחרות. עלינו להיות ראשונים, רק כך יזכרו אותנו ורק כך יעריכו את מה שאנחנו עושים.

אך ישנו כלל נוסף, והוא נכון לספורט, מוזיקה ולכל דבר אחר בחיים. זה לא מספיק להיות ראשון, צריך לדעת לשמור על המקום הזה וצריך לדעת להגן על מה ששלנו. אחד המקרים בהם זה בולט מאוד, זה בכל מה שקשור לעולם הפטנטים.

כידוע, פטנט זו המצאה ראשונה של מוצר מסוים או של גורם משלים למוצר קיים. ברגע שיזם, ממציא, מפתח או כל גורם אחר מצליח להמציא דבר חדש, ראשוני, אזי שיש לו פטנט ביד. הוא הצליח להמציא משהו שאחרים לא עשו. העניין הוא, בשביל ליהנות מכך זה לא מספיק רק להיות ראשון, צריך גם לדעת כיצד לשמור ולהגן על הפטנט, זאת בשביל שאחרים לא יוכלו להשתמש בו וליהנות ממנו, מבחינה כלכלית ומבחינות אחרות.

לשם כך, יש לפנות אל עו"ד המתמחה בפטנטים שיעזור לבצע את הרישום של הפטנט בצורה נכונה וכך הוא יהיה מוגן. כפי שנוכל לראות מיד, לרישום יש חלק משמעותי ומהותי בעבודה עם פטנטים. במובנים מסוימים, החלק הזה לא פחות משמעותי מהחלק של המצאת הפטנט עצמו.

מה הכוונה להגן על פטנט?

אחרי שאנחנו ממציאים פטנט, עלינו להגן עליו. כלומר, למנוע מצב שאחרים יוכלו לעשות בו שימוש באופן חופשי. המטרה היא שאנחנו נוכל להשתמש בו כמה שאנחנו רוצים ואם אחרים ירצו להשתמש בו, הם יצטרכו לבקש מאיתנו רשות ולשלם לנו על כך. אנחנו כמובן לא נהיה מחויבים לאפשר להם, כל עוד הפטנט מוגן בזכויות הקניין שלנו.

בשביל להגן על פטנט יש לפנות, כאמור, אל עו"ד המתמחה בפטנטים אשר יבצע עבורנו את הרישום של הפטנט, בין אם זה בישראל (דרך משרד המשפטים) ובין אם זה במדינות אחרות בהן אנחנו רוצים שהפטנט יהיה מוגן. הרישום מחייב לספק מידע על הפטנט, האופן בו הוא פועל, תוכניות עבודה וכן זה מחייב אותנו לוודא שאכן אין פטנט רשום דומה.

ברגע שאנחנו מבצעים את הרישום, אזי שכל עוד נשלם את האגרה כמתחייב, הפטנט יהיה על שמנו ובכך יהיה מוגן. חשוב לציין, אחרי מספק שנים, הוא יהפוך להיות שמיש לכולם.

איך בוחרים עורך דין בצורה נכונה?

מאחר ויש לעורך דין תפקיד משמעותי בתהליך הרישום, אזי שאנחנו צריכים לבחור איש מקצוע מנוסה, מקצועי, יסודי, מישהו שאנחנו יכולים לסמוך עליו ועל היכולות המקצועיות שלו (חשוב שיהיה בעל ידע טכני). הוא צריך להיות בעל ניסיון רב בתחום, הן בכל מה שקשור לרישום פטנטים בישראל והן בכל מה שקשור לרישום פטנטים בחו"ל.

תמונה: shutterstock

אהבתם את המאמר ?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest